من حقي يكون عندي أولاد

أطفال من قرية الدوادية_ خاص: أرزقيات الصعيد

انا متجوزة من اربعة عشر سنة من شخص لم أعرف ان عنده مرض جلدي معدي “البهاق” واتنقل المرض لي بعدها ولحد دلوقتي مخلفناش بسبب المرض اللي عنده ومن هو صغير وبيتعالج من البهاق العلاج سبب عقم من الدوا اللي بياخده وعرفنا كدة بعد الكشف والتحليل أكتر من مرة .
انا غير متعلمة ولا يمكن المطلب أني لا يمكن الاستمرار لكن الأهالي من ناحية زوجي و أهلي يقولوا لي دا نصيبك والمرض من عند ربنا متعيبيش عليه و مش قادرة اطلب الطلاق واكون أم بسبب أهلي بيقولوا لي انتي مش محتاجة حاجة عندك بيت مليان وغيط وزوج متعلم ومتوظف و لما أقول ان اخواتي الاصغر والاكبر مني خلفوا يقولوا لي العيال مش كل حاجة و انا نفسي أكون أم.

نفسي أطلب من جوزي ميقربليش عشان المرض ميزيدش عليا نفسي اعيش من غير عدوة و اتعالج و أطلب الطلاق .

تدوينة خاصة نقلتها احدى فتيات المدونة عن احدى نساء قرية الدوادية

One response to this post.

  1. […] « الحرمان من الامومة من أجل الطلاق من حقي يكون عندي أولاد […]

    رد

أضف تعليقاً

