تجربتي مع الختان

من قرية الدوادية

كتبتها: ( ن) .. من بنات قرية الدوادية بالمنيا

انا كنت بسمع عن تجربة ختان الاناث وكنت بسمع عن بنات كانت بتضر منه، وفي يوم سمعت امي وهيا بتتفق مع الداية اللي هتختني وحاولت اقول بأعلى صوت حرام يا امي، انا مش عايزة اتختن انا بخاف، انتي مش عارفة يا امي الأضرار اللي بتيجي من ورا الختان، دا ممكن يسببلي صدمة عصبية وممكن يسببلي التهابات في البول وكمان عقم.

حاولت اقول بأعلى صوت حرام عليكم، دا مفيش في القرآن ولا الانجيل حاجة بتقول كدا .
لكن في الآخر جت الداية واتنين معاها ومسكوني ماسكة وحشة، ولقيت واحدة بتسد حنكي، والتانية ماسكة رجلي
بعدها مكنتش قادرة اقف على رجلي ولا ادخل الحمام ولا قادرة اقعد كويس، وبعد اسبوع بقيت كويسة. في بلدنا الدوادية في بنات بتنزف من الختان بس مابيروحوش للدكتور عشان ماينفعش تقول انها اتختنت انا.

اما انا فمضايقة اني اتختنت، وانا مكنتش عايزة دا، ولو الحكم في ايدي لما يبقى عندي بنات مش هختنهم

أضف تعليقاً

