ارميه لتمساح ولا ياخده فلاح


انا فتاه من العرب ، لينا عادات وتقاليد في التعليم والزواج، البنات ملهاش مدارس، يروحوا يعملوا ايه؟ وبعد العلام؟ البنت ملهاش غير الزواج والبيت، انما يتعلموا ميهمش، حد يحكم انا اتحايلت علي ابويا انا ومدرسة فصل محو الامية، بعد مجهود وصبر كبير، قدرت اروح فصل محو الامية، صحيح كان علي حساب وقت الراحة بين الظهر والعصر، ولازم بعدها اروح اعمل شغل البيت والغيط ، كل دا عشان شهادة محو الامية، وانا اكبر اخواتي، البنات كلهم تزوجوا، وانا الكبيرة في السن، وعندي مرض جلدي واضح علي وجهي، وبتابع في المستشفي العلاج، لما اتعلمت، قدرت اروح المستشفي، واحضر العلاج جلساته، لتخفيف المرض، وعدم تمكينه من جسمي كله، اما زواجي، ابويا قال لازم اتزوج عربي مثلي ، والفلاح مرفوض، لكن العربي حتي ولو متزوج ومعه عيال، هكون مصونة، اما الفلاح مرفوض مهما كان غني او متعلم وراضي بمرضي، لكن ربنا بيرحم والاب ظالم ومجتمع متحكم، ابويا دايما بيقول المثل المشهور عند العرب (ارميه لتمساح ولا ياخده فلاح)انانفسي اتجوز واكون ام لطفل حقي اني اعيش زي ما انا عاوزة مش زي ما اهلي عاوزين.

حنان

One response to this post.

  1. Posted by عبير على on 2010/10/20 at 9:09 م

    انتى من حقك تحلمى وتتجوزى وتعملى اللى انتى عايزاة ربنا معاكى وخلى ثقتك فى نفسك كبيرة ولو احتجتى اى مساعدة فى تحقييق احلامك قولى واحنا نساعدك

    رد

أضف تعليقاً

