الجبل … يافاتح بيوتنا وواكل عيالنا

 

 

الجبل شرق الدوادية

 

الجبل شرق قريتنا، يعمل به قرابة 80% من شباب ورجالة القرية، يومية الجبل تبدأ من 30 جنية وحتى 100 جنية حسب سن المشتغل ، وهو مبلغ مش قليل، اغلب الرجالة بتعمل على حشاشة الحجر، والحشاشة دورها كسر الحجر ، وتفتيت بعضه لعمل الجير ، في الجبل مصانع كتير لخرط الطوب على كل لون .

رجالة، وشباب ، وأطفال بتشتغل في الجبل والمحاجر، في  الصيف مواعيد الشغل من الساعة 3 الظهر في عز الشمس  لساعة 3 الفجر ..، وفي الشتاء المواعيد من 3 الفجر في التلج والمطر  لحد 12 الظهر.

الجبل زي ما هو فاتح بيوتنا.، زي ما هو واكل عيالينا ..، كل العمالة بالجبل غير مؤمن عليها من اخطار العمل ولا في حالات الوفاة في تأمين للمعاشات ..، رجالة وشباب كتير راحوا في تقطيع الحجر..، اما لأن الحشاشة اجارت على ايد او رجل فبقوا اصحاب إعاقات أو انها تكون قضت على حياتهم خالص دة غير امراض الصدر والحساسية ، الشغل في الجبل يقصف العمر، في الحالتين الستات هي اللى بتشيل ، ستات كتير في الدوادية هي اللى فاتحة البيوت من شغلنات تانية ودي الكلام فيها يطول ، وما اكتر الامهات اللى ليها عيل صغير او كبير بلعتهم الحشاشة وراحو الجبل ومارجعوش.

.

One response to this post.

  1. Congratulations! It is really a pleasure to read your blog post and to see how the project advances. I hope your writing about the “Mountain which eats your children” will make people aware of the topic and make it safer.

    Best greetings,

    Olaf
    Heinrich Böll Foundation

    رد

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: